New York Baby!

In mei was het dan zo ver, na jaren van hard werken voor de studie gingen we nu ter afsluiting naar New York op vakantie om het behaalde succes te vieren. We hadden ruim de tijd om eens goed onderzoek te doen en ik wist van mijn zus dat de stad New York een glutenvrij walhalla is. Die proef werd uiteraard op de som genomen!

We hebben op zo veel verschillende plekken gegeten en genoten dat ik ze niet allemaal ga noemen want dan wordt deze blog veel te lang. Wel staan ze binnenkort op mijn vernieuwde glutenvrije wereld kaart! De échte toppers waarvoor ik alleen al voor één bezoek aan deze plekken een ticket naar New York zou boeken, staan hieronder.

Ontbijt / lunch

Blooms deli:

Bij Blooms moet je denken aan zo’n oude Amerikaanse diner die je ook in de films ziet. IMG_4345Inclusief een grote bar en een muur vol met beroemdheden die daar gegeten hebben. Alleen voor het interieur al de moeite waard, nog beter is dat ze ook fantastisch lekkere glutenvrije maaltijden hebben. Ze hadden een aparte glutenvrije kaart en hoewel deze wel iets kleiner was, had ik eigenlijk nóg veel te veel keus. Denk aan pancakes met allerlei bereidingen, van hartig met spek tot banaan met chocolade (de laatste heb ik besteld). Het brood was ook fantastisch, het waren helaas geen broodjes maar boterhammen maar ze waren nog dikker belegd dan het glutenbevattende broodje wat vriendlief had. De tweede keer heb ik french toast op en wederom een lekkere sandwich on-the-go genomen. Echt een waar Walhalla en zeker de moeite waard. Dit pareltje ligt naast de Grand Central Terminal (leuke tip, op zondag gratis rondleidingen) en in de buurt van de New York Public Library (ook zeker de moeite waard om even door heen te lopen en niet iets wat in de meeste to-do lijstjes staat).

Bakkerij

Erin McKenna’s bakery

IMG_4143Oei oei oei, dit is echt een glutenvrije hemel. Je kan het eigenlijk zo gek niet verzinnen qua Amerikaanse baksels of ze hebben het hier wel. Denk aan allerlei verschillende donuts en dan weer andere smaken donut holes. Brownies, maar ook zoete én hartige scones. Cupcakes, koekjes, ik krijg alweer trek alleen al  bij de gedachte! Het ligt niet volledig op de route maar is zeer goed te combineren met een bezoek aan china town of little italy. In little italy liggen overigens een heleboel glutenvrije plekjes die het bezoeken waard zijn!

By the way Bakery

Deze bakkerij ligt wat verder uptown dan de andere dingen maar ook hier was het weer smullen. Als je vroeg genoeg komt hebben ze ook brood maar toen wij er tegen sluitingstijd waren was dat helaas al op. Ook hier hebben we kleine cupcakes gehad en een stukje taart. Iets minder zoet en geglazuurd dan Erin McKenna’s maar zeker niet minder lekker.

Avond eten

Lilly & LooIMG_4116

IMG_4117Een Aziatisch restaurant wat glutenvrij serveert. Is dit nu bijzonder,
dat hebben we in Nederland toch ook? Vergis je niet! In Nederland heb ik nog nooit mee gemaakt dat ze ook glutenvrije loempia’s en dumplings hebben naast glutenvrije sushi. Man man man, wat was het ook hier weer smullen!

Pala pizza

Als laatste moet ik toch echt eindigen met pala pizza. Dit is een pizza bakker die
glutenbevattende en glutenvrije pizza’s bakt. Maar… ze verkopen meer glutenvrije pizza’s dan glutenbevattende. Wij zaten aan de bar dus konden erg mooi zien hoe het allemaal gemaakt werd. Ze hadden twee aparte stations en bij de glutenvrije werden óók nog handschoentjes aan gedaan. Het glutenvrije deeg werd in grotere batches gemaakt en dan tot een bodem gedraaid en deze lagen al klaar in de koeling. Tevens hadden ze twee ovens boven IMG_4365elkaar waarvan de bovenste een volledig glutenvrij was met speciale spatels. En dan heb ik het nog niet eens over de pizza gehad. Vriendlief had speciaal voor mij ook glutenvrij besteld zodat we de pizza’s konden delen. Zelfs hij zei dat hij zelden zo’n goede glutenbevattende pizza op had, en dan was deze ook nog eens glutenvrij! Ik had gedacht nooit meer zo’n heerlijke thick-crust pizza te kunnen eten nu ik glutenvrij ben, maar hier kan het. Wauw, mijn maag rammelt al weer bij de gedachte…. Nog beter was dat ze ook nog twee soorten glutenvrij bier hadden om erbij te drinken. Bier en pizza, wie had dat gedacht?!

New York had mijn hart al veroverd, maar mijn glutenvrije maag is ook om. Wanneer mogen we weer…….?!

 

Leave a Reply

