Glutenvrije pop-tarts

Amerika, het land van heerlijke, maar vooral ongezonde, dingen. Één van mijn favorieten is pop-tarts; een heerlijk zoete lekkernij die voor het ontbijt of de lunch gegeten worden. Er zijn glutenvrije varianten te koop in Amerika, maar deze missen die heerlijk slechte laag suiker erboven op. En aangezien we al lange tijd niet meer in Amerika geweest waren en ik toch zo’n zin erin had heb ik me er zelf aan gewaagd.

Via Pinterest had ik een glutenvrij recept gevonden en na al weken een pot jam in huis gehad te hebben, zijn ze uiteindelijk gemaakt. Het kwam erg dicht in de buurt van de originele pop-tarts die nog in mijn herinnering zaten, hoewel ik ze wel wat droger vond. Naar alle waarschijnlijkheid is dit ook omdat ik het deeg wat te dik had gelaten en ze dan misschien nóg langer in de oven hadden gemoeten. Des ondanks was het dik genieten, en zou ik ze zeker weer maken!

Maar, mijn versie ziet er nog niet zo uit als de begeleidende foto op de blog. Ondanks dat ze niet low-carb zijn moet ik ze dus zeker nog maar een keer maken en verbeteren (A)

*Origineel recept van she knows*

Glutenvrije pop-tarts

  • Servings: 12
  • Difficulty: easy
  • Print

Ingrediënten (12 stuks): 

Voor het deeg

  • 315 gram glutenvrij bloem, met iets extra
  • 36 gram maizena
  • een snufje zout
  • 150 gram suiker
  • 112 gram ongezouten boter / planten margarine
  • 1 theelepel vanille extract
  • 1 ei (kamer temperatuur)
  • 4 tot 6 eetlepels (lactose-vrije) melk op kamer temperatuur

Voor de vulling:

  • circa 1/4 pot jam

Voor de coating:

  • 230 gram poedersuiker (ik had best veel over dus je kan ook 2/3 van de hoeveelheden nemen)
  • 1 eetlepel lauw water, kan iets meer zijn
  • Versiering

Recept:

  1. Verwarm de oven op 180 C
  2. Leg een vel bakpapier op de bakplaat
  3. Meng de bloem, maizena, zout, en suiker in een grote kom
  4. Maak een gat in het midden van de droge ingrediënten en voeg daar de boter, vanille extract, ei en de melk aan toe. Meng dit tot een dik deeg ontstaat. Kneed het deeg met je handen tot het smeuïg is. Voeg indien nodig steeds een paar druppels melk toe.
  5. Bestuif het keukenblad en de deegroller met wat bloem en rol het deeg uit tot het circa 6 mm dik is. Snijd nu rechthoeken uit van 9cm x 12 cm. Op het moment dat het deeg minder handzaam wordt kun je het kort in de diepvries leggen, pIMG_6479ak het dan wel in met vershoudfolie.
  6. Smeer 1 eetlepel jam in het midden van de helft van de rechthoeken uit. Laat wel een randje ongesmeerd waar je straks de randen dicht gaat drukken.
  7. Plaats een onbesmeerde rechthoek op eentje met jam. Druk alle randen aan om ze dicht te maken. Prik wat gaatjes in de bovenkant met een vork of sate prikker.
  8. Leg the pop-tarts 3 cm uit elkaar op een bakplaat bekleed met bakpapier. Zet the bakplaat in het midden van de oven en bak ze circa in 8 minuten goud-bruin (die van mij werden alleen aan de randjes goudbruin, mijn deeg was ook iets te dik)
  9. Laat de pop-tarts goed afkoelen, en bereid ondertussen de glazuur. Meng the poedersuiker met 1 eetlepel water and meng tot een dikke pasta ontstaat. Voeg water met een paar druppels per keer toe om de gewenste dikte te krijgen. Eventueel kan je hier nog een kleurtje aan toevoegen.
  10. Als de pop-tarts volledig afgekoeld zijn smeer je de glazuur er boven op. Eventueel kun je nog versiering zoals suikerpareltjes o.i.d. toevoegen. Laat de glazuur even hard worden voor je ze serveert (als je zo lang kunt wachten…)
  11. De pop-tarts kun je het beste in een lucht dichte container bewaren voor 2-3 dagen. Ze zijn ook geschikt om in te vriezen, verpak ze dan per stuk in vershoudfolie.

Leave a Reply

