Laag koolhydraat is zeker niet laag in calorieën….

De laatste weken ben ik erg druk bezig geweest met het laag koolhydraat dieet. Daardoor zijn de blogs even op de tweede plaats gekomen, want ik heb voornamelijk in de keuken gestaan om dingen uit te proberen.

Mijn voedingshart vindt sommige aspecten van het laag koolhydraat dieet nog wel lastig. Zo weet ik wel dat vetten niet erg zijn als het maar goede vetten zijn, maar er worden toch wel vaak iets minder goede vetten gebruikt. Met name kaas en yoghurt leveren, als je ook nog lactose-arm moet eten toch wel een lastige combinatie op. Voor de yoghurt zijn er in Nederland gelukkig genoeg alternatieven (er is zelfs lactose-vrije Griekse yoghurt en kaas ben ik sowieso niet zo’n liefhebber van. Een beetje kaas op zijn tijd is best lekker, maar gedurende mijn studies is er altijd de nadruk op gelegd dat kaas een vetmaker is waar verder weinig in zit.

Een ander punt waar ik over twijfel is of ik mijn baksels wel laag koolhydraat wil houden. Want hoewel het dan wel wat insuline scheelt, zit er toch vaak net zo veel (als niet veel meer) calorieën in dan een suiker-bevattend exemplaar. Terwijl de smaak… tja… soms wat te vet is voor mijn idee, en mijn vriend de bittere stevia nasmaak niet zo kan waarderen. Wel is het een goed excuus om nu lekker veel in de keuken te staan en van alles te proberen. Hoewel dat de komende tijd wel weer ietsje minder zal worden, want mijn hemel, amandelmeel is nóg duurder dan glutenvrij meel.

Inmiddels heb ik al wel heel lekker koolhydraatarm brood gebakken, de soft-pretzels waren een matig succes  en de cup cakes acceptabel. Online heb ik al wel gezien dat de aanhouder wint en het even duurt voor je het in de vingers hebt.  De recepten claimen echter dat ze zo goed zijn dat je ze in een keer lekker maakt. Maar goed, smaken verschillen……, het is ook maar net wat je gewend bent!

Leave a Reply

