Oxymoron?? Lekker laag koolhydraat + glutenvrij bakken

Ik hou van bakken, en soms word je gewoon overvallen door een verlangen om te bakken. Dit combineert niet erg goed met het laag koolhydraat dieet wat vriendlief en ik een aantal weken geleden zijn begonnen.

Pinterest is al jaren mijn grote vriend voor taart-inspiratie en glutenvrije recepten. Inmiddels haal ik daar nu ook veel laag kh recepten vandaan. Hoewel wij niet strikt laag koolhydraat eten (bij mij het ontbijt niet, met af en toe wat lekkers tussendoor, en regelmatig verplicht iets door een hypo….) proberen we het wel zo veel mogelijk te doen. Vanmiddag voelde ik een bak-bui op komen en er kwam een donderwolkje boven mijn hoofd te hangen… Maar niets voor niets kwijl ik al dagen achter mijn pinterest weg. Voor de meeste recepten had ik de ingrediënten niet in huis (ghee, nog nooit van gehoord, kokosolie, yech ik lust geen kokos). Laatst had ik al wel een zak amandelmeel gekocht (man, man, man wat is dát duur!!), eieren heb ik altijd in huis en verder hoefde voor dit heerlijke recept er alleen maar vanille aroma en bakpoeder bij.

De blogster van Southern in law had dezelfde ervaring als ik, ontzettend zin in bakken maar weinig ingrediënten in huis en het moest wel laag koolhydraat zijn. Lang leve haar ingeving om dit heerlijke recept te bedenken. Omdat ik nog geen donut pan in huis heb, heb ik de popcakemaker uit de kast getrokken en heerlijke donut holes gemaakt! Hoewel ik amandelmeel nog wel eens een hele droge en bittere nasmaak vind hebben was dit bij deze lekkernij absoluut niet zo!

Twaalf van deze heerlijke holes kwamen uit de pan (ik had het recept gehalveerd) en ze hebben de koelkast amper gehaald. Vriendlief en ik konden er niet vanaf blijven! Wel is dit een gevalletje van verwarmd vele malen lekkerder als koud, maar dat is met de meeste glutenvrije dingen zo. Als alle laag koolhydraat recepten zo lekker zijn, dan kan mijn bakkers-hart weer vrolijk kloppen J

 

Leave a Reply

