Blauw – Wit – Rood

14 November 2015: mijn één-jarig jubileum van insuline-allergie vrij zijn, Wereld Diabetes Dag en de dag na de aanslagen van Parijs. Hoe ga je dan een blog schrijven?


Blauw, de kleur van o.a. diabetes. Voor mij heeft 14 November een speciale betekenis, die van Wereld Diabetes Dag. Een dag waar ik vaak leuke dingen voor georganiseerd heb. Een dag om stil te staan bij alle narigheid van Diabetes, maar ook te vieren dat ik de mazzel heb om er oud mee te kunnen worden. Een dag om aandacht te vragen voor alle mensen met diabetes die het slechter hebben, erge complicaties hebben of er zelfs aan sterven. Een dag van samenhorigheid van alle diabeten wereldwijd, van een bloedsuikerbingo op twitter tot het dragen van de kleur blauw. Geheel in stijl heb ik een mooie blauwe taart gemaakt; voor WDD maar ook voor mijn jubileum.
Wit, de kleur van vrede, en van een suikerklontje. Na jaren ruzie met mijn diabetes heb ik het afgelopen jaar vrede gevonden. Mijn diabetes en ik kunnen weer door één deur, het trekt me niet meer achteruit als ik naar voren wil, we gaan dezelfde kant uit. Jaren ben ik naar diabetes kampen geweest of heb ik activiteiten georganiseerd voor anderen met diabetes. Dan had ik in ieder geval nog ‘leuke’ dingen die door de diabetes kwamen. Dit gaf me kracht om op de moeilijke dagen toch door te gaan. Nu, een jaar na mijn behandeling voel ik me weer jong, voel ik me vrij en ben ik zelfs wel eens flexibel!
Rood, de kleur van bloed. Vandaag bedoel ik niet het druppeltje bloed wat elke diabeet meermaals per dag uit zijn vinger perst. Vandaag staat rood voor alle slachtoffers die gisteren gevallen zijn. De wereld is in shock, hoe heeft dit kunnen gebeuren? Veel gebouwen zijn vandaag gekleurd, niet blauw voor WDD maar blauw-wit-rood voor Frankrijk. Zoveel angst en zo weinig wat we kunnen doen. Behalve, net als de hele diabetes wereld, solidair met elkaar zijn. Met z’n allen onze gebouwen kleuren, en onze profiel foto veranderen. Het lijkt zo weinig wat we kunnen doen, maar de boodschap van solidariteit en samenhorigheid is één van de sterkste die er is!

2 thoughts on “Blauw – Wit – Rood”

Leave a Reply

