Vakantie – Tjsechië

Tijdens onze vakantie zijn we in drie landen geweest, namelijk Oostenrijk, Kroatië en Tsjechië, en het glutenvrije eten is in elk van die landen zo anders dat ik aan elk land een aparte blog ga wijden. De laatste van deze vakantie blogs zal gaan over Tsjechië waar we in Praag en de omgeving van Liberec geweest zijn.

Voor we op vakantie gingen heb ik voor alle landen opgezocht hoe het glutenvrije eten geregeld was. In Dubrovnik, Kroatië was ik al geweest waardoor ik wist dat ze in dat land relatief veel verstand van glutenvrij eten hebben en zolang je niet vegetarisch bent, zijn er voldoende opties. Voor Oostenrijk voorzag ik ook geen grote problemen want doordat ik de taal vloeiend spreek had ik daar veel minder zorgen over. Tsjechië daarentegen… daar kon ik niet veel goeds over vinden online. Vooral veel verhalen dat het nog niet zo bekend was en dat uit eten gaan nogal een probleem kon zijn. Voor vertrek uit Kroatië hadden we nog een paar essentiële dingen ingeslagen zodat als het inderdaad erg tegen zou vallen we wat back-up opties hadden.

Wederom moesten er in Tsjechië boodschappen gedaan worden, en waren er weerIMG_5983 compleet andere woorden voor gluten dan in Kroatië. Helaas waren er ook geen merken die het zelfde waren dus moesten we weer helemaal opnieuw beginnen. De grap is dat in zowel Kroatië als Tsjechië er wel producten waren met Nederlandse of Engelse ingrediënten maar hier dan een Kroatisch / Tsjechisch etiket overheen zat. De supermarkt waar we heen gingen was gigantisch, Amerikaanse proporties! Het verbaasde me dan ook niet dat ze een allergenen pad hadden, wel dat ruim 1/3 van dit pad alleen maar glutenvrije producten had! Van bakmixen, tot koekjes, tot broden en ook nog veel dingen / merken die we in Nederland niet hebben. Wel kwam ik er bij thuiskomst , toen er weer wifi was voor google translate, achter dat er wel relatief veel glutenvrij tarwezetmeel in de producten gebruikt wordt, maar in de meeste producten die ik uitgezocht had zat dit niet.

image14Tijdens ons verblijf in Tsjechië zijn we ook een dagje naar Praag geweest. Praag zelf was na Wenen iets minder indrukwekkend maar mijn hemel……, ik heb daar glutenvrij brood op wat smaakte zoals ik me herinner dat brood smaakt! Het was zo fantastisch lekker! Ze hadden er ook gebak en koekjes die erg lekker waren, maar zulk fantastisch glutenvrij brood heb ik nog nooit op. De winkel (The Sweetlife Glutenfree) is erg klein en je zou er bijna voorbij lopen als je niet weet dat hij er zit maar alleen al voor dit brood zou ik erg graag terug naar Praag willen! Het water loopt me weer in de mond als ik eraan terug denk.

In Liberec zijn we één keer uit eten geweest en toen hebben we een Iers restaurant uitgezocht in de hoop dat ze daar goed Engels zouden spreken. Goed image13was het niet te noemen maar met het glutenvrije paspoort zijn we er wel uit gekomen. Er was een beperkt aantal opties maar met wat flexibiliteit en creativiteit van de chef werd er een heerlijke maaltijd voor mij neer gezet. De kwaliteit van al het eten(ook dat van mijn tafelgenoten) was fantastisch. Toetjes hadden ze helaas niet voor mij, maar ik mocht een stukje taart, wat nog in de tas zat van The Sweetlife Glutenfree, eten en kreeg er zelfs van hen nog een bordje en vorkje bij.

De verwachtingen voor Tsjechië lagen niet erg hoog maar het is me relatief mee gevallen. Aandachtspunten zijn om ook de vertaling van glutenvrijtarwezetmeel op te zoeken van te voren voor het boodschappen doen en om in restaurants altijd zelf iets bij je te hebben. Het is namelijk ook voorgekomen dat ik niet meer kon eten dan alleen een soepje. Van de drie landen die we bezocht hebben is het in Tsjechië wel het meest nodig om altijd je eigen eten bij je te hebben. Maar als ze dan wel iets hebben wat glutenvrij is in een restaurant, dan is het ook echt heel lekker!

Uiteraard staan ook van Tsjechië weer op de glutenvrije wereld kaart

Hier kun je een glutenvrij paspoort in een vreemde taal downloaden

Leave a Reply

