Vakantie – Kroatië

Tijdens onze vakantie zijn we in drie landen geweest, namelijk Oostenrijk, Kroatië en Tsjechië, en het glutenvrije eten is in elk van die landen zo anders dat ik aan elk land een aparte blog ga wijden. De tweede van deze blogs zal gaan over Kroatië waar we in Krk en omgeving geweest zijn.

In Kroatië hebben we op de camping gestaan. Voor mij was het voor het eerst in mijn leven maar ik denk niet voor het laatst. Het was even wennen maar is zeker goed bevallen. Vooral het constant buiten zijn was dik genieten! Mijn enige angst was om een gluten aanval te krijgen en de wc niet te halen, maar gelukkig is dit niet aan de orde geweest!

Toetje MarinaBij kamperen hoort ook zelf boodschappen doen. Dit was op zich best een uitdaging want er waren weinig producten met Engelse ingrediënten lijsten. Gelukkig had ik van te voren een vertaling gedownload wat ik wel/niet mocht in het Kroatisch* en kon ik daar uit puzzelen welke ingrediënten ik niet mocht hebben. Op sommige normale producten stond een groot glutenvrij teken, bijvoorbeeld het vleeswarenmerk ‘Pik’ waar alles glutenvrij van was.  Er waren twee grote supermarkten, Plodine en de Konzum. Bij de Plodine waren er glutenvrije producten die in de schappen bij de andere producten stonden zoals pasta en chips. Bij de Konzum daarentegen was er een speciaal glutenvrij vak waar cornflakes en wat koekjes stonden. Er was niet veel maar genoeg om op te overleven. Tevens was er in het stadscentrum een DM die wat brood, crackers, koekjes en andere benodigdheden had van Schär.

In de restaurants was het daarentegen heel fijn vertoeven! In de meeste restaurants had ik mijn kaartje niet eens nodig! Op bijna elke kaart staan de allergenen met cijfers aangegeven en bij gerechten waar wel Pizza Pulagluten in zitten vinden het geen enkel probleem om het aan te passen.  We zijn ook naar Pula geweest, een echte aanrader! Daar zit namelijk een pizza bakker die deeg van Schär aangeleverd krijgt en heerlijke verse pizza’s bakt. Er zat wel een belachelijk grote hoeveelheid kaas op maar verder was het een heerlijke maaltijd. Pula zelf was ook verschrikkelijk mooi maar wel toeristisch. Dat was op Krk wel iets minder.

Het enige waar ik niet kon eten waren op de boot waar we een tocht mee hebben gedaan en bij de Plitvice meren. Bij de boot hadden we hier van te voren over gebeld dus kon ik mijn eigen lunch pakketje mee nemen. Maar bij zo’n toeristische trekpleister viel het ons erg tegen dat er echt niets was, niet eens een banaan. Verder was Kroatië echt een heel prettig land om glutenvrij te eten! Klik hier om alle locaties op de glutenvrije wereldkaart te zien

*Ook zo’n vertaling downloaden?  Op deze website hebben ze er in bijna elke taal één en ze zijn erg handig!

3 thoughts on “Vakantie – Kroatië”

  1. Really good map and handy to use thanks! I would recommend Barcelona aswell if you’re Celiac aswell. All the spanish people there know what Celiac Disease is and there are many places offering gluten free!

    1. Never been but will definitely add that to my wish list! Been traveling a lot lately, so much that I haven’t had time to update the map so keep posted, more Gluten Free heaven locations coming up within the next month!

Leave a Reply

