Vakantie – Oostenrijk

Afgelopen augustus ben ik samen met vriendlief op vakantie geweest. Door zowel de vakantie, als door het bijwerken van mijn glutenvrije wereldkaart was het op de blog iets stiller dan gebruikelijk.

Tijdens onze vakantie zijn we in drie landen geweest, namelijk Oostenrijk, Kroatië en Tsjechië, en het glutenvrije eten is in elk van die landen zo anders dat ik aan elk land een aparte blog ga wijden. De eerste van deze blogs zal gaan over Oostenrijk waar we in Villach en Wenen geweest zijn.

Villach was een stop op weg naar Kroatië, en we zijn er dan ook maar één nacht gebleven. Van te voren was er online niet heel veel over glutenvrij eten te vinden, maar ik had dan toch twee restaurantjes gevonden. Deze waren Annenhof en Kaufmann & Kaufmann, via tripadvisor zagen we dat die laatste de beste recensies kreeg dus zijn we daar heen geweest. Het restaurant had een hele mooie binnenplaats en de sfeer was goed. Het eten was lekker maar vergelijkbaar met wat je in Nederland in een restaurant zou krijgen, maar zonder te reserveren hadden ze wel een mandje met brood en crackers voor mij!

Als toetje hebben image7we erna nog een ijsje gedaan en tot mijn verbazing hing er een hele grote poster met alle smaken en alle allergenen erachter. Dat was nog eens makkelijk uitzoeken! Een poster of menukaart met alle allergenen blijkt hier zeer normaal want ook bij het ontbijt in Villach hing er een grote poster.  Het ontbijt was wel een lichte shock door een soort zuurdesem achtig brood wat een erg sterke smaak heeft als je het niet gewend bent. Het mooie hiervan was dat het per twee sneetjes verpakt zat en niet verwarmd hoefde te worden. Dit zelfde ‘brood’ kreeg ik ook bij ons verblijf in Wenen, het was niet mijn favoriet maar vulde erg goed!

Zelfs in Wenen in een schnitzelrestaurant voor vriendlief hadden ze alle allergenen achter elk gerecht op de menu kaart staan. Tot mijn verbazing was er zelfs iets wat ik mocht eten en werd de friet apart gebakken. Hier heb ik dan ook heerlijk van gesmikkeld.image1

Net als in Nederland heeft ook de McDonalds in Oostenrijk glutenvrije broodjes. Het verschil is dat ze hier bij élke Mac te verkrijgen zijn en dat ze stiekem nog net iets lekkerder zijn (of is dat de smaak van vakantie ?).

Naar Wenen had ik erg uitgekeken omdat ze er allemaal heerlijke glutenvrije bakkers hadden, ik had er vijf staan en ze hadden zelfs een glutenvrije banketbakker. Je snapt natuurlijk wel dat we zo ongeveer direct na aankomst na de dichtbij zijnde gelopen zijn om helaas tot de conclusie te komen dat ze met vakantie waren. *slik* dit was toch wel een kleine teleurstelling. Dit bleek bij vier van de vijf het geval te zijn, dus ik kom zeker ooit een keer terug naar Wenen als ze niet allemaal op vakantie zijn. De enige die wel open was, was de Simply Raw Bakery. Een erg gezellig café waar alles gluten, lactose, soya vrij was en allemaal vegan. Dit betekende wel dat er veel op kokos-basis was waar ik zelf niet erg van houd, maar bij de meeste dingen proefde je het bijna niet, alleen de chocolate chip koekjes waren een grote teleurstelling omdat de chocolade er niet uit te halen was en de kokos erg overheerste. Verrassend was de bruschetta die vriendlief genomen had waar de ‘kaas’ van gemalen cashewnoten gemaakt was. Het gebak was iets anders dan ik gewend was maar zeker net zo lekker !

image9

Kortom, Oostenrijk is goed bevallen! Overal waar we kwamen was de allergie informatie beschikbaar zonder het te vragen en wist iedereen ook wat het inhield. Vooral Wenen is volgens mij een glutenvrij walhalla als alle bakkerijen open zijn 😉 Uiteraard staan alle plekken waar we gegeten hebben met recensie op de wereldkaart !

Leave a Reply

