Gluten- en lactose-vrije aardbei-rabarber taart

Soms heb je van die taarten die je wilt maken, maar waar je nooit aan toe komt. Voor mij is dat een rabarber taart. Al jaren wil ik cupcakes met rabarber compote maken, maar meestal bedenk ik dit ergens in augustus als het rabarber seizoen al lang weer voorbij is.

Vorig weekend gingen vriendlief en ik bij mijn ouders grillen want het was ineens lekker weer. Als verrassing vond ik het leuk om een taartje te maken, ze doen tenslotte zo veel voor ons en ik vond het wel een mooi excuus om weer eens wat lekkers uit te proberen 🙂

Ik sloeg mijn versie van Het super dikke Taartenboek open en bladerde er door heen, de dag ervoor had ik van  mijn schoonouders aardbeien gekregen  en aangezien mijn vader verzot is op aardbeien taarten leek dat me wel een goed idee. Mijn oog viel op een rabarber-aardbeien taart en jawel , het was nog gewoon rabarber seizoen ook!

Inmiddels kan ik kleine beetjes lactose steeds beter verdragen maar aangezien hier nogal een behoorlijke hoeveelheid slagroom in moest heb ik toch maar besloten om een lactose-vrije taart te maken. De boodschappen waren in huis en ik kon meteen aan de slag.

De taart was verschrikkelijk lekker en ik kan iedereen aanraden om hem te maken nu de rabarber nog te verkrijgen is. De citroen door het taart beslag geeft er een heerlijk frisse, zomerse smaak aan en de vanille smaak in de compote complimenteert zowel de rabarber als de aardbeien. Wel ben ik erachter gekomen dat minus L slagroom wat KlopFix nodig heeft omdat de vulling nu behoorlijk uitgezakt was , maar gelukkig wordt de smaak daar niet minder van, het was alleen wat lastig snijden 😉

Verder was de taart best stevig en een tikkeltje droog. Een volgende keer zou ik bij dit recept denk ik ook het sap van de citroen aan het beslag toevoegen. Omdat we maar met vier mensen waren wilde ik de helft van het beslag maken, alleen was ik dat weer vergeten en kwam ik hier halverwege het taart beslag maken achter terwijl ik wel maar de helft van het fruit had gekocht. Ik  heb toen gewoon wat cupcakes voor in de vriezer gemaakt en omdat ik toch een ‘naakte’ citroen over had heb ik die door het cupcake beslag leeg geknepen en deze waren een behoorlijk stuk minder droog. Ook zou wat extra baking soda kunnen helpen, dit zou als het goed is met het zuur van de citroen moeten reageren om het extra luchtig te maken. Dit laatste heb ik nog niet uitgeprobeerd dus kan ik ook nog niet met zekerheid zeggen.

Zelfs zonder deze aanpassingen was het een geweldige taart en heeft iedereen er onwijs van genoten!

Tip: Stap 7-9 kunnen ook al gemaakt worden voor de taart bodem gebakken wordt

Gluten en lactosevrije aardbei-rabarber taart

  • Servings: 8-10
  • Difficulty: makkelijk
  • Print

Ingrediënten:

  • 150 gram plantaardige margarine
  • 350 gram + 1 el suiker
  • 1 citroen
  • 2 eieren
  • 200 gram Schär mix C
  • 1 tl bakpoeder
  • 100 ml lactose vrij melk
  • 800 gram rabarber (650 gram zonder schil)
  • 2 pakjes vanille pudding om te koken (voor 500ml melk), Dr. Oetker is glutenvrij
  • 50 gram pure chocolade
  • 500 gram aardbeien
  • 200 ml minus L slagroom (eventueel nog 200 ml slagroom ter versiering bovenop de taart en om de rand heen)
  1. Vet een spring vorm van 26 cm doorsnede in
  2. Was en rasp de citroen en meng dit samen met de margarine en 200 gram suiker tot een romige massa ontstaat
  3. Voeg de eieren toe
  4. Meng de Schär mix C samen met de bakpoeder in een aparte kom
  5. Voeg nu steeds een beetje van de bloem mix toe, gevolgd door een beetje melk en vermeng dit goed voordat je het volgende beetje erbij doet
    1. Voeg eventueel het sap van de citroen toe om het deeg minder droog te maken
  6. Vul de taart bodem met het beslag en bak de bodem in 25-30 gaar op 175C
  7. Schil de rabarber en snijd het in kleine stukjes. Stop de rabarber in een steelpan en voeg 150 gram suiker toe en laat dit 15 minuten intrekken
  8. Breng de rabarber aan de kook en haal eventueel een paar stukjes uit de pan voor de garnering (doe dit net voor ze uit elkaar vallen anders is je rabarber niet gaar). Kook de rabarber, zonder deksel, voor tien minuten
  9. Meng het puddingpoeder met 100ml lactosevrije melk en roer het door de rabarber compote. Blijf roeren en laat het 1 minuut koken. Haal erna de pan van het vuur en laat de compote afkoelen. (Dit duurt relatief lang dus kan beter voor het bakken van de bodem gedaan worden)
  10. Smelt de chocolade en smeer deze over de taart bodem uit wanneer deze afgekoeld is. Zet de bodem even in de koelkast tot de chocolade hard isIMG_5688
  11. Was de aardbeien en leg er een paar apart voor de garnering. Snijd de rest in kleine stukjes
  12. Klop de slagroom stijf (als je minus-L slagroom gebruikt, voeg dan een zakje klopfix toe) en roer het voorzichtig door de afgekoelde rabarber compote. Spatel nu ook voorzichtig de stukjes aardbei door de compote
  13. Smeer de compote over de bodem heen (indien je de taart ring eraf hebt gehaald doe deze er dan eerst weer terug om heen) en laat de taart minstens vier uur in de koelkast opstijven
  14. Als de compote stevig is kunnen de rabarber en de aardbeien als garnering op de taart liggen en kan het genieten beginnen!
    1. Eventueel kan er nog 200ml lactose-vrije slagroom opgeklopt worden (vergeet de klopfix niet) om de bovenkant en rand van de taart mee te versieren

