Recept voor glutenvrije Churro Bites

Churro’s, ik had ze één keer eerder op bij Concert At Sea drie jaar geleden. Een half jaar later ging ik glutenvrij. Ze waren anderhalf jaar in vergetelheid geraakt tot we vorig jaar in diergaarde Blijdorp waren. Ook daar stond een churro’s stand, door de heerlijke geur kon ik ze bijna weer proeven! En opeens had ik dit weekend een onverklaarbare zin in deze verrukkelijke gefrituurde lekkernij. Zo deed ik mijn eerste poging om glutenvrije churro’s te maken. Staven werden bites, normaal bloem werd vervangen door Schär mix C en twee brandblaren later had ik resultaat!

Voor een eerste poging waren ze goed, voor glutenvrij waren ze super maar uiteraard wil ik geweldig! In het recept stond dat ze goud-bruin gebakken moesten worden en ik wist dat dat lastig zou worden met glutenvrij meel. Eén batch werd goudbruin, maar deze was veel te knapperig. Maar het scheelt dat je de bleekscheetjes door kaneel-suiker rolt waardoor ze meer kleur krijgen. Zelfs mijn gluten-etende vriend vond ze lekker! Des te kleiner des te lekkerder was zijn commentaar, de grotere hadden vaak toch een iets te zachte binnenkant, maar de smaak van het deeg was perfect! Volgens hem dan 😉

De eerste verbetering voor volgende keer is een grotere spuitmond en stevigere spuitzak. Het deeg is namelijk best stevig en door een te kleine spuitmond spuit je je zak kapot. Ik spreek uit ervaring… Het lekkere aan deze churro bites is dat ze erg krokant zijn en doordat je ze in één keer in je mond stopt veel minder rotzooi geven!

Hieronder het recept, aangepast van Just a taste, met foto’s van mijn bak poging.

Enjoy!

Glutenvrije churro's

Ingrediënten:

  • 235 ml water
  • Snufje zout
  • 20 gram suiker
  • 2 eetlepels olie
  • 120 gram Schär mix C
  • 100 gram kaneel-suiker (kopen of zelf maken; of 100 gram suiker met 1,5 theelepel kaneel)

Verdere benodigdheden:

  • Diepe (braad) pan om in te frituren
  • Kleine steel pan
  • Zonnebloem olie
  • Stevige spuit zak (met eventueel grote spuitmond, zoals wilton #2110)
  • Schaar
  • Pasta lepel
  • Keukenrol
  • Schaal met opstaande rand, of bijv een brownie blik
  • Bord

Instructies:

  • Verdeel de kaneel suiker over de schaal
  • Leg meerdere vellen keukenrol op het bord
  • Voeg het water toe in de steelpan en voeg, op laag vuur, de 20 gram suiker, zout en 2 eetlepels olie toe en breng het aan de kook
  • Haal de pan van het vuur als het kookt en voeg beetje bij beetje de bloem toe, en blijf goed roeren tot het een plakkerige bal wordt
    IMG_5567IMG_5569
  • Verwarm de zonnebloem olie in de braadpan
  • Doe de deegbal in een stevige spuitzak (die van mij was niet stevig genoeg en is helaas gedurende het proces gesneuveld)
  • Spuit nu het deeg boven de pan uit en knip het met een schaar af
    • Pas op, dit is hoe ik aan mijn brandblaren kwam, beter is het om het op een bord te spuiten, op een pasta lepel te leggen en dan voorzichtig in de olie te brengen
  • Maak een paar churro bites per keer, afhankelijk van de grote van je pan
  • Haal ze eruit als ze goud zijn en leg ze op het bord met keukenrol
    Hier zie je twee foto’s, de linker laat zien dat ze nog wat bleek zijn, maar deze waren wel een stuk lekkerder dan de goud-bruin gebakken bites

IMG_5573IMG_5577

  • Rol ze na een paar minuten door de schaal met kaneel-suiker
  • Herhaal de laatste vier stappen met het resterende deeg

 

