Groningen = glutenvrij

De komende zeven maanden loop ik stage in het UMCG. Op de afdeling medische microbiologie ga ik werken aan darm bacteriën in combinatie met voeding (nerd alert) en……., erger nog, ik heb er zin in! Helaas is het drie uur met de trein dus niet te doen om elke dag heen en weer te gaan. Uiteindelijk heb ik een kamer gevonden en mijn moeder en ik, waren vorige week in Groningen voor de verhuizing.

Via miss glutenvrij ben ik op een fantastische blog gekomen vol met tips om goed glutenvrij te kunnen eten in Groningen (klik hier voor de post). Het water liep me in de mond bij het lezen over al dat lekkers, glutenvrije pizza’s, toetjes, pasta’s en nog veel meer! Een van de eerste dingen waar ik heen wilde was Toet, het (glutenvrije) toetjes paradijs.

De laatste paar honderd meter richting Toet ging ik steeds iets harder lopen. Mijn toetjeshart klopte van ‘excitement’ en ik was benieuwd hoe veel er daadwerkelijk glutenvrij zou zijn. Eenmaal binnen gekomen was het er gezellig druk, alsof je een woonkamer, waar een feestje is, binnen stapt. De sfeer zat er dus al goed in! De eerste vraag was of ze glutenvrije toetjes hadden,image2  jazeker was het antwoord! We gingen zitten en voorzichtig keek ik naar de menukaart. Ik had nog niet alles uitbundig bekeken om me er op voor te bereiden dat ik het meeste toch wel niet zou mogen. Toen ze onze bestelling op kwam nemen vroeg ik wat er glutenvrij was op de kaart. “Eh, het is makkelijker om te zeggen wat niet glutenvrij is”. Wwwaaatttt ?? Er waren maar twee dingen die niet mochten, maar nu kwam wel het grote probleem, als er zoveel mag, wat kies je dan. Gelukkig was daar de proeverij optie, die bestond uit drie verschillende gerechtjes om samen te delen, wat een feest!! Van al het sjouwen zat ik aan de lage kant, oftewel, de perfecte tijd voor een toetjes proeverij!

De proeverij bestond uit een stukje cheesecake, worteltjes-walnoot taart en een chocolade cupcake-fondue. image4De eerste was heerlijk, de tweede tot mijn verbazing ook! Dit was iets wat ik nooit zelf zou kiezen maar ik was positief verrast! En de laatste, tja, die laatste was goddelijk! De bovenkant leek op een krokante cupcake en binnenin zat pure, melk en witte chocolade.  Het werd warm geserveerd en de chocola droop van de lepel af. Dit was puur genieten voor een chocolade junkie als ik! Toet’s claim om een glutenvrije toetjesparadijs te zijn was volledig terecht, alleen voor Toet kan ik iedereen al aanbevelen om de reis naar Groningen te maken!

S’avonds zijn we ook nog bij de Italiaan Costa Viola geweest (Dit is tegenwoordig Da Mino). In het raam stond al een bordje dat ze glutenvrije pizza’s, pasta’s en toetjes hadden. Het principe was dat alles op de kaart ook glutenvrij gemaakt kon worden. Voor het eerst in tijden kon ik weer eens bruschetta bestellen! Het brood voor de bruschetta en de pizza’s werden ter plekke zelf gemaakt en waren fantastisch! Wederom een echte aanrader! Op mijn eerste dag in Groningen had ik al het gevoel om in een heus glutenvrij paradijs te zijn, die zeven maanden hier gaan wel goed komen ;), want dit is nog niet alles, er staat nog veel meer op mijn lijst !

(Klik hier voor mijn glutenvrije wereldkaart, inclusief de hotspots in Groningen)

FullSizeRender

FullSizeRender_1

