Het leven is net ganzenbord…

Het leven kan een sprookje zijn, maar misschien is het realistischer om het met ganzenbord te vergelijken. Het leven gaat niet altijd over rozen, of in dit geval ganzen. Niet elk vakje heeft een gans waardoor je dubbel zo ver mag. Sommige vakjes zijn ‘normaal’, door sommige vakjes ga je een paar stapjes terug, er zijn vakjes waar je door iemand anders geholpen moet worden en er is de dood waardoor je weer overnieuw moet beginnen. Helaas is terug naar start in het echte leven niet mogelijk.

Net als met ganzenbord kun je in het dagelijks leven in de put terecht komen. Met mijn suikerwaardes gaat het tegenwoordig steeds slechter. Zelfs dusdanig, dat ik bezig ben om studie vertraging aan te vragen omdat het me niet lukt om op halve kracht te werken. De realiteit is  dat het steeds moeilijker wordt om enigszins normaal te functioneren.  Zonder  mijn lieve ouders ,vriend en het geweldige medisch team waar ik elke week contact mee heb , zou het nog een stuk zwaarder zijn en het is met hen allemaal al heel lastig.

Soms gaat het ook heel goed, krijg je een vliegende start door het gooien van de juiste combinatie. Zo was ik vorig jaar een genodigde spreker op het wereld diabetes congres in Australië en heb ik juist door mijn diabetes heel veel bijzondere dingen mee gemaakt.

Nu wacht ik tot het weer mijn beurt is om te gooien. De put kom ik ongetwijfeld weer in maar dan heb ik gelukkig een heleboel mensen om me er weer uit te helpen. Het ergste vakje in het spel dat kan komen is de dood, te vergelijking met heel diep in de put in het echte leven. In het spel  is dit  eigenlijk alleen maar een nieuwe kans op een vliegende start , in het echte leven hoop ik hier nog steeds op!

