McDonalds

Onlangs moest ik naar de insuline poli in Amsterdam om getest te worden op insulineallergie. Beetje dubbel, want als ze iets vinden, dan weet je tenminste waar de vele hypo’s en hypers  vandaan komen, maar tevens dat je de pineut bent, want wat moet je als diabeet zonder insuline…..

Voor mijn gluten-allergie ging ik dan altijd naar de Mac, als pleister op de wonde, in zo’n situatie, maar tegenwoordig is dat nogal een gedoe, broodje mee, dat kunnen ze dan weer niet opwarmen, dus minder lekker en dan zelf klooien om die hamburger op je meegebrachte broodje te krijgen.

Sinds vorig jaar zijn er echter  restaurants van Mcdonalds die ook glutenvrije broodjes  hamburger serveren, maar helaas zijn deze allemaal in de randstad, voor mij aan de verkeerde kant van het land. Na wat ge-google ook niet op de route naar Amsterdam. De dichtstbijzijnde was 30 kilometer omrijden. Jammer, maar vooruit, dan maar frietjes en een hamburger zonder broodje want zin in fast-food had ik  absoluut na de diagnose, allergisch. Als student voeding en gezondheid is dit misschien niet helemaal de juiste uitspraak, aan de andere kant, kan ik wel haarfijn uitleggen waarom deze reactie zich uitte en in alle gevallen dacht ik, jammer dan !

Mijn moeder was de GPS aan het instellen  om naar huis te rijden en ik was nog lichtelijk beduusd van mijn diagnose. Het duurde dan ook even voor ik door had dat de GPS helemaal niet op huis gericht stond maar op de Snoepstraat te Leiderdorp. HOERA!!!! Dit was één van de restaurants met glutenvrije hamburgers, wat een feest!

Langs de snelweg doemde de grote M voor ons op en ik was als een klein kind zo blij. Het happy meal speeltje hoefde ik niet eens! Bij aankomst hingen er  grote posters voor het raam met de mededeling dat er glutenvrije hamburgers verkocht werden,  ik sprong een gat in de lucht.

Daar was  hij dan, mijn glutenvrije hamburger. Het is geen culinair hoogstandje, geen gezonde en verantwoorde maaltijd en toch was dit één van de lekkerste maaltijden ooit . Het was het feit dat ik net als ieder ander een broodje bij de Mac kon bestellen ! De eerste hap smaakte fantastisch, de tweede hap zowaar nog beter. Bij elke hap het feestelijke gevoel dat ik normaal was. Het was een feest, en ik heb dan ook nog nooit eerder in mijn leven zó genoten van de McDonalds !

Alle McDonalds restaurants met glutenvrije hamburgers in Nederland staan op mijn glutenvrije wereldkaart!

