En de winnaar is…

Zaterdag 13 september j.l. was er in Amersfoort een heuse glutenvrije bakwedstrijd! Deze werd georganiseerd door www.glutenfreewebshop.com  en die hadden bij binnenkomst al heerlijke koekjes en zelf gebakken muffins klaar gezet.Met wat drinken en het lekkers kwamen de gesprekken al snel op gang. Vragen als “wat mis je het meest om te eten?”, “hoe lang eet jij al glutenvrij?” of opmerkingen zoals “bij ons eet men gewoon glutenvrij mee” en “glutenvrij eten is wel duur” vlogen rijkelijk over tafel. Na een kort welkomst woord was het dan zo ver, we mochten aan de slag!

Van te voren had ik al een plan gemaakt wanneer ik wat moest maken zodat ik geen tijd zou verliezen. Een pistache taartje zou het worden; op een bodem van chocolade taart maak ik een taartrolletje met pistache crème ertussen in. Dit wordt afgesmeerd met witte chocolade ganache waarna ik zelf gemaakt pistache kletskoppen om de buitenrand eromheen heb gezet. (Het recept is onderaan deze blog te vinden)

De taart stond in de oven, de crème was klaar en ik was aan het proberen te bedenken wat ik als volgt moest doen. Met mijn plan in mijn handen kon ik bedenken dat ik de kletskoppen moest maken maar de uitvoering daarvan lukte even niet. Mijn pomp trilt, wat nu weer? Laag alarm, laat ik eens prikken. 2.8, juist ja. Ik kijk om me heen en zie een pak kristal suiker staan met een lepel erin. Hoppa, een volle schep suiker in een keer in de mond, pakje sap er achter aan en weer gaan. Na een paar minuten was de helderheid weer terug alleen zagen mijn ogen nog niet helemaal scherp. Gelukkig was mijn moeder er die even de suiker voor me kon afwegen want zelf kon ik de cijfers van de weegschaal niet helemaal meer lezen. Eer dat de kletskoppen de oven in gingen voelde ik me weer prima en was ik weer voor de volle 200% met de wedstrijd bezig. Tot mijn pomp af ging had ik het me nog niet gerealiseerd, maar tot die tijd had ik even een paar uur niet aan mijn diabetes gedacht, wat een rust!

En dan het grote moment, jureren. Wat een feest!!!! Wij mochten ook elkaars taarten allemaal proeven. Mijn stoutste droom was werkelijkheid geworden! Al jaren droom ik van een bruiloftstaart proeverij, en sinds het glutenvrije eten had ik mijn hoop daarop al opgegeven. Bruidstaart was het niet maar wel extra bijzonder omdat ik niet had verwacht dat ik nog zoiets mee mocht maken.

DSC_1055

Het moment suprême, Vicky Little John (Bake my day) snijdt mijn taart door. Verwondering over hoe mooi het streepjes effect van de groene pistache crème met de witte cake te zien is. Daarna de eerste hap, en gelijk nog een tweede. Alle drie de jury leden waren het eens, dit was een geweldig lekkere taart. Mijn gezicht kon de kamer verlichten zo hard straalde ik, iemand die dagelijks taarten proeft vond mijn glutenvrije taart lekker. Mijn dag, week en jaar konden niet meer stuk! Als kers op de taart werd ik óók nog als winnaar uit geroepen, en voor het eerst dat ik dacht: glutenvrij eten kan ook leuk zijn. Als prijs kreeg ik twee tassen vol met pasta’s en anders lekkers om mee te bakken. Hier zullen binnenkort ongetwijfeld nog wel een paar blogs over verschijn!

Hele groep glutenvrije bakwedstrijd 13 sep 2014

Pistache taart met witte chocolade ganache

Witte chocolade ganache:

50 ml slagroom en 150 gram chocolade.

  • Slagroom verwarmen op vuur en chocolade erin laten smelten. Met garde door roeren

Cake rol:

4 eieren, snufje zout, 50 gram suiker, 60 gram bloem, cacao poeder.

  • De eieren splitsen. Ei witten met snufje zout en 25 gram suiker stijf kloppen. Dooiers met 25 gram suiker romig kloppen. Eiwit en eigeel massa toevoegen.
  • 60 gram bloem erover heen zeven (hier wordt de taart luchtiger van, vooral bij glutenvrij aan te raden!).
  • Ongeveer 3/4 van het beslag op een met bakpapier beklede bakplaat uitsmeren en deze ~15 minuten op 175 graden af bakken.
  • Bij het andere kwart van het beslag cacao poeder bij doen en in een kleine ronde bakvorm doen. De cake is klaar als deze goudbruin is en de randjes net wel/niet krokant.
  • De bakplaat uit de oven halen en op een vochtige theedoek omkiepen. Trek nu het bakpapier eraf en laat de cake afkoelen. Let wel op dat de cake niet te nat wordt.
  • De chocolade bodem nu 10-15  in de oven, niet op de natte theedoek, dit is alleen om de cake goed op te kunnen rollen.

Pistache crème:

100 ml slagroom, 1 zakje klopfix, 1 druppel groene kleurstof (of pandan crème), 1/2 zakje vanille suiker, 25-50 gram gemalen pistache

  • Terwijl de cake in de oven staat de bovenstaande ingredienten, met uitzondering van de pistache op kloppen. Erna pistache naar smaak toevoegen.
  • Als de cake is afgekoeld de pistache crème erop smeren.
  • De cake in repen snijden. Eén reep oprollen en de volgende repen eromheen rollen tot de rol even breed is als de chocolade bodem.
  • Een dun laagje witte chocolade ganache op de bodem smeren en de cake-rol hierop plaatsen.

Kletskoppen:

20 gram geroosterde pistache, 30 gram boter, 75 gram bruine bastard suiker, 25 gram bloem, snufje kaneel, snufje zout, 2 eet lepels water

  • Smelt de boter in een pan, haal de pan van het vuur en roer de bastard suiker en bloem door de gesmolten boter. Voeg naar smaak een snufje kaneel en zout toe.
  • Voeg twee lepels water toe en roer dit goed door. Voeg als laatste de pistache toe.
  • Maak nu hoopjes ter grootte van een thee lepel op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Leeg de hoopjes ver uit elkaar want de koekjes lopen erg uit.
  • Bak de koekjes 8-12 minuten in een oven op 175 graden. Als de koekjes karamel bruin zijn en niet langer / minder hard bubbelen, zijn ze gaar.
  • Laat de koekjes afkoelen, pas dan worden ze goed krokant. Als ze warm zijn kun je ze nog boetseren, zo kun je bijvoorbeeld ook rolletjes maken.
  • Smeer nu de boven- en buitenkant van de cake of met witte chocolade. Breek de kletskoppen in stukken en plak deze aan de buitenrand op de taart.
  • Versier het bord met overgebleven pistache, eventueel kun je overgebleven witte chocolade nog raspen.

Geniet ervan!

